איך מפיצים סינגל ברשת? – הכנות מראש, הפצה דיגיטלית

הפצה דיגיטלית

זהו. סיימנו עם ההפקה המוזיקלית, אנחנו אחרי המיקסים, אחרי המאסטרינג ועכשיו יש לנו שיר
ואולי אפילו אי-פי, או אם ממש השקעתם – אלבום ביד.
אז קודם כל – כל הכבוד, זה לא מובן מאליו, תנו לעצמכם טפיחה קטנה על הכתף,
הוצאתם משהו גדול מהכח אל הפועל.

אבל, וזה "אבל" גדול שהרבה מוזיקאים שואלים, מה עושים עכשיו ?
דבר ראשון, לא פועלים בלי לתכנן.
כדי להוציא את המקסימום מהשיר או השירים שהפקנו כדאי לבדוק וללמוד מהן האופציות
שעומדות לפנינו ואיך אנחנו יכולים להשתמש בהן ביעילות.

בפוסט הזה אני אסקור כמה רעיונות לקידום סינגל באינטרנט.
המידע שאתן כאן מתבסס על הניסיון האישי שלי וגם על הרבה מהדיונים שנעשו ונכתבו בקבוצת הפייסבוק "יחצינו לאן"
(אם עוד לא נחשפתם אל הקבוצה הזו, אז כדאי לכם מאוד).
כמו כן אני ממליץ מאוד על ביקורים קבועים בבלוג של ברק וייס
יש שם המון תוכן וברק מרחיב על כל מה שאני אכתוב כאן על קצה המזלג.

לדעתי, חשוב מאוד להבין שהמטרה בהוצאת סינגל לרשת, או הוצאת מוזיקה בכלל,
היא לא לצבור השמעות, צפיות, לייקים ושיתופים או למכור. אלה הם רק תוצאות נלוות של המטרה האמיתית.
המטרה היא למצוא את הקהל שלנו ולהגיע אליו – לייצר לעצמנו קהילה.
ולכן אנחנו צריכים לחשוב "מה יגרום לקהל לרצות להקשיב לי בפעם הזו ובפעמים הבאות"
ואולי בעקבות זאת הוא יבוא להופעות, יקנה מוזיקה שלי או ישתף את החברים שלו בקליפים ובשירים שלי.

וגם – כל הרעיונות שאני מעלה כאן הם רק רעיונות. אתם מוזמנים לקרוא, לאמץ את מה שמתאים לכם וללמוד מניסיון של אחרים.
אבל אין נכון ולא נכון באומנות ואין פורמולה להצלחה. לכל שיר ולכל אמן יש את הדרך שלו ושלה.
כמו כן אין להסתמך על המידע המוצג כאן בלבד ויש לבדוק בעצמכם לפני כל פעולה,
תשלום או הרשמה לשירותים ולחברות הנסקרות כאן.

בחירת סינגל


עוד לפני שמתחילים לקדם ולשווק כדאי לתכנן איזה שיר יצא כסינגל.
אם זה אפשרי, עדיף לחשוב על כך עוד לפני ההקלטות.
כיום, כשיש כל כך הרבה מוזיקה שמתפרסמת בעולם בכל הרבה פלטפורמות,
והמאזין מופצץ בתוכן מוזיקלי מכל כיוון, אתם צריכים לחשוב איך תוכלו להבליט את הסינגל שלכם.

בחירה בסינגל צריכה להעשות אחרי ששאלנו את עצמנו כמה שאלות :

1. האם הסינגל מייצג אתכם מספיק טוב ?

האם הוא מייצג את הסגנון המוזיקלי שלכם ?
האם הוא דומה למה שאתם מתכננים להוציא בהמשך ?
תשובות חיוביות לשאלות האלו יעזרו לקהל להתחבר אליכם לאורך זמן.

2. האם הסינגל מספיק מיוחד ?

אם השיר שלכם נשמע כמו עוד אלף שירים אחרים,
אולי כדאי להשאיר אותו כשיר באלבום או לא להקליט אותו בכלל.
מה הופך שיר למיוחד ? כל דבר שיכול לתפוס את האוזן – טקסט מעניין, לחן לא שגרתי,
הפקה גרנדיוזית או אולי פשוט השיר ממש ממש מדבק.
בכל מקרה, אל תסמכו על עצמכם, כי אתם משוחדים.
תדאגו שתהיה לכם קבוצת מיקוד של מוזיקאים ואנשים שמתעסקים בתחום שיתנו לכם דעה אמיתית על השיר.
לאחר שיהיו לכם כמה חוות דעת מקצועיות, תוכלו לקבל החלטה מושכלת יותר.
אל תפחדו לשנות את השיר אם יש צורך בכך.

3. האם השיר מספר סיפור ?

הכוונה היא לא לסיפור בטקסט, שגם זה מאוד חשוב,
אלא האם בהוצאת השיר אתם מקשרים את עצמכם למשהו רחב יותר.
כדי שתצליחו להתבלט אתם צריכים לחשוב על סיפור מסגרת כלשהו שיגרום למאזינים להסתקרן ולרצות לשמוע את השיר.
סיפור כזה יכול להיות, לדוגמא :
– שיתוף פעולה עם מוזיקאי/כותב/מלחין/מבצע/מפיק אחר (יותר מוכר מכם)
– שיר שאפשר לקשר אותו לנושא שקורה ממש ברגע זה בארץ או בעולם,
או לאירועים בלוח השנה לפי זמן הוצאת השיר
– שיר על מקרה ייחודי מאוד שקרה לכם.

4. רעיון נוסף הוא לכתוב שיר חדש ולתת לו שם של שיר מאוד מוכר.

כך הקהל שמגלה את השיר ביוטיוב או בכל פלטפורמה אחרת,
חושב שזה קאבר לשיר שהוא אוהב ומסתקרן לשמוע.
אמנם זו הטעיה של הקהל וייתכן וחלק, או הרוב, לא ימשיכו להקשיב כשיגלו שזה שיר מקורי,
אבל זה יכול להיות משתלם עבור אותם מאזינים שיישארו ויקשיבו. בכל מקרה יש סיכוי שיגלו אתכם כך.
אם אתם מקליטים ומעלים קאברים באופן קבוע הטריק הזה יעבוד אפילו טוב יותר.

לא השיר של פרינס

קביעת מטרות


מה המטרה שלכם בהוצאת הסינגל ?
הגדלת קהל בהופעות ? השמעות או צפיות בפלטפורמות סטרימינג ? יותר מנויים ולייקים ?
הצהרה אומנותית ? או כל דבר אחר.
אתם צריכים לדעת מה אתם רוצים להשיג מהוצאת השיר שלכם.
כמו שלא הייתם מתכננים בית בלי לחשוב מה המטרה של כל חדר,
כך אין סיבה שתוציאו סינגל מבלי להבין איך הוא תורם לדרך שאתם רוצים לעבור.

לכל מטרה תהיה פעולה שונה –
כדי להגדיל קהל להופעות אולי כדאי לשחרר שיר מהופעה עם קליפ מהופעה שנראה מעולה,
כדי להשיג עוד צפיות ביוטיוב אולי צריך לחשוב על קונספט ייחודי לקליפ.
יכול להיות שזה נשמע לכם טריוויאלי, אבל לצערנו רוב המוזיקאים לא חושבים כך.
שבו וחשבו מה אתם רוצים שיקרה חודש או חודשיים אחרי שהוצאתם את הסינגל ופעלו בהתאם.

אם אתם מעוניינים שהסינגל יעזור לכם לקדם הופעה, כדאי שתדאגו מראש לתיאום בין זמני ההופעה והוצאת הסינגל.
השאירו לעצמכם מספיק זמן לקידום ההופעה לפני הוצאת הסינגל.
מומלץ לקרוא להופעה "הופעת השקה", "מסיבת סינגל" או כל שם אחר שתחשבו עליו.
זה אולי נשמע לכם קצת מאוס בתור מוזיקאים,
אבל אנשים אוהבים חגיגות והם ירגישו מחויבים יותר לבוא לחגוג אתכם מאשר לראות "סתם" הופעה.

עקביות


כמו שאף אחד לא היה עוקב אחרי סדרת טלוויזיה אם כל פרק היה מתפרסם פעם בחודשיים,
כך גם הקהל שלכם רוצה לשמוע אתכם באופן קבוע.
זה לא אומר שצריך להוציא סינגל כל שבוע, אבל כדאי שהסינגל שלכם יהיה חלק מפרסום קבוע של חומרים.
נסו לייצר באופן שבועי קליפ פשוט מחזרה, מהבית, מהופעה או מהאולפן והעלו אותו לרשת כדי שבזמן יציאת הסינגל
כבר יהיה לכם קהל שמחכה לשמוע את הסינגל או לראות את הקליפ.
באופן כללי אני חושב שאנחנו צריכים להבין שאנחנו לא רק מוזיקאים, אנחנו יוצרי תוכן.
המוזיקה לבדה כבר לא מספיקה היום (לא בטוח שהיא אי פעם הספיקה).
בנוסף, אם יש לכם שירים נוספים בקנה, תכננו את הוצאת הסינגלים הבאים כך שלא יעבור זמן רב מדי בין פרסום אחד לשני.

סטרימינג חברים סטרימינג ! – הפצה דיגיטלית – ספוטיפיי, אפל מיוזיק וכו'

האפל מיוזיק של פעם

שירותי הסטרימינג הם הרדיו החדש (עם הרבה פחות כסף מתמלוגים).
הקהל נמצא שם וכדאי שגם אתם תהיו שם.
אם מישהו יגלה את השיר שלכם ביוטיוב או בפייסבוק והוא רגיל לשמוע מוזיקה בספוטיפיי,
הוא ירצה להוסיף את השיר לפלייליסט שלו.
אם השיר לא יהיה שם הוא לא יתאמץ יותר בשבילכם. וגם, אתם יוצאים לא מקצועיים מכל הסיפור.

אם הוצאתם סינגל ואותו עורך מוזיקלי בספוטיפיי רוצה להוסיף את השיר לפלייליסט רשמי,
מה שיכול להיות שווה אלפי האזנות וצפונה עבורכם, אבל אתם לא דאגתם להעלות את השיר לשם,
העורך לא יחפש אתכם יותר.

אז איך מכניסים את המוזיקה לשירותי הסטרימינג ?

החברות שמפעילות את שירותי הסטרימינג לא עובדות עם מוזיקאים אלא עם גופים מייצגים
כמו חברות תקליטים או חברות אחרות שמייצגות קטלוג גדול של אמנים.
זה מה שנקרא "הפצה דיגיטלית" – Digital Distribution
(שימו לב שבארץ ישנם שירותי הפצה למדיה – לינקטון, פטיפון וכו' וזהו דבר שונה לגמרי).
מוזיקאי או מוזיקאית עצמאיים יכולים להצטרף לגוף מייצג כזה בכמה דרכים :

1.להירשם לאתרים בחו"ל שנותנים שירות הפצה דיגיטלית

והעברת התשלום אליכם במקרה ויש השמעות.
חלקם נותנים שירותים אחרים כמו פאבלישינג, שמירה על זכויות, איסוף תמלוגים ועוד. לא אכנס לזה כרגע.
בין האתרים המובילים : cd baby, tunecore, distrokid.
רישום והעלאת המוזיקה שלכם כרוכה בתשלום חד פעמי לפי מסלולים כאלה ואחרים.
ישנם מבצעים והנחות מדי פעם, במיוחד בתקופה של Black Friday (נובמבר).

2. להירשם אל הפצה דיגיטלית דרך חברת תקליטים/הפצה ישראלית.

במקרה כזה לא תשלמו כסף מראש אבל החברות יגבו עמלות לפי כמות השמעות.
בדר"כ מדובר על 15-30% מסכום התמלוגים שלכם בשירותי הסטרימינג.

שימו לב – החברות בישראל בדר"כ עובדות דרך גוף מייצג נוסף בחו"ל כך שהאחוזים הם אפילו קטנים יותר,
מכיוון שהתשלום עובר דרך גוף נוסף שלוקח גם הוא את העמלה שלו.
בשלבים הראשונים זה אולי לא קריטי לכם, אבל במקרה והשירים שלכם יצליחו מאוד ותרצו לשקול אופציה שונה,
כדאי שתדעו איך עוברים בין הגופים השונים שמספקים הפצה דיגיטלית ומה תנאי היציאה בחוזה שלכם.
כמו כן, צריך להבין שכאשר עוברים בין חברת הפצה אחת לשניה,
שירותי הסטרימינג ימחקו את השירים שלכם וחברת ההפצה החדשה תצטרך להעלות אותם מחדש.

היתרון המובהק של עבודה עם חברת הפצה דיגיטלית ישראלית לעומת האתרים בחו"ל הוא שיש לכם עם מי לדבר.
יש מי שמבין מה הסגנון שלכם, לאיזה קהל אתם פונים והוא נמצא בקשר עם העורכים המוזיקליים והעובדים הישראלים בשירותי הסטרימינג.
הנציג שלכם בחברה הישראלית יעבוד קצת יותר כדי לנסות ולהכניס אתכם לפלייליסט רשמי מאשר האתר בחו"ל.
גם מכיוון שהרווח שלו הוא בצורת אחוזים וגם מכיוון שלאותו אתר בחו"ל יש כמות גדולה לאין שיעור של מוזיקאים בקטלוג שלו
והוא פשוט לא יכול לדאוג לכל אחד בנפרד.

ניתן לשלב בין הפצה דיגיטלית לשירותי הסטרימינג ולייצוג בפדרציה לתקליטים (על הפדרציה ארחיב בפוסט נפרד, באופן כללי –
הפדרציה אוספת מגופי השידור בארץ את תמלוגי המאסטר שלכם – תמלוגי הבעלות על ההקלטה).
ישנן כמה חברות תקליטים שנותנות את שירות ההפצה הדיגיטלית בארץ
(סינגולד, מובייל 1, לייבלה, קמע, הליקון, עננה, התו השמיני, לב גרופ מדיה).
כדאי לבדוק איתן מה התנאים שהן מציעות והאם הם יסכימו להפיץ את המוזיקה שלכם.

3. להצטרף לפי"ל – הפדרציה למוסיקה ישראלית וים תיכונית.

הפי"ל היא התאגדות מקבילה לפדרציה הישראלית לתקליטים. ניתן להצטרף אליה בתשלום.
(לפי מה שידוע לי – 1000 ש"ח מראש ועוד 1000 ש"ח שנאספים מתמלוגי המאסטר שלכם – מומלץ לברר מראש מה המחיר המדויק).
הפי"ל נותנים גם הם שירות הפצה דיגיטלית לשירותי הסטרימינג (במקביל לאיסוף תמלוגי המאסטר).
על הפצה דיגיטלית תשלמו 10% מרווחי ההשמעות שלכם.
הפי"ל מקושרים אל שירותי הסטרימינג והחנויות הדיגיטליות ללא מתווך אמצעי וללא עוד גורם שגוזר עליכם קופון.
כמו כן, אם אתם מכירים מישהו שרשום בפי"ל הוא יכול לייצג אתכם ולהעביר את המוזיקה שלכם לפי"ל
ומשם להפצה דיגיטלית עבור כל רווח שתסכמו ביניכם.
אני לא כל כך ממליץ על הסדר כזה, כדאי לכם לנהל בעצמכם את הקשר עם הגורם הכי קרוב לשירותי הסטרימינג.

בכל מקרה, גם הפי"ל נמצאים בקשר תמידי עם עורכי התוכן והמוזיקה בשירותי הסטרימינג, בדיוק כמו שאר חברות ההפצה הישראליות.

לא משנה באיזו אופציה תבחרו (אני בחרתי באופציה 2), לפני הוצאת כל סינגל,
דאגו לעדכן את המפיץ שלכם כדי שיעלה את המוזיקה לשירותי הסטרימינג ויעדכן את העורכים המוזיקליים.

שימו לב שבין החנויות הדיגיטליות ושירותי הסטרימינג אחד השירותים החשובים שאליו עולה המוזיקה שלכם הוא – Shazam.
למי שלא מכיר, זהו אתר/אפליקציה שמאפשר זיהוי שירים ע"י הקלטה/השמעה למערכת.
אם מישהו ישמע את השיר שלכם מתנגן ברדיו או בכל מקום הוא יכול לבדוק בשזאם
את כל הפרטים של השיר וגם לשמוע ולקנות אותו.
כדאי מאוד שתבדקו שהמוזיקה שלכם נמצאת שם כדי שהקהל יוכל למצוא אתכם גם בדרך הזו.

אהבתם ? שתפו !   תודה :-)

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. לגבי הפדרציה לתקליטים.. לא מספיק פשוט להירשם לאקו"מ?

    1. הי עידו.
      זה לא מספיק.
      אקו"ם מטפלים בתמלוגים של כתיבה, הלחנה ועיבוד.
      הפדרציה מטפלים בתמלוגים של המאסטר – למי שייכת ההקלטה עצמה,
      כלומר מי המפיק בפועל (לא מפיק מוזיקלי) מי שילם על המאסטר, זה יכולה להיות חברת תקליטים
      וזה יכול להיות יוצר עצמאי.

  2. הי עידו, אם נרשמים לסינגולד או קמע – כדאי\ צריך להירשם גם להפי"ל?

    1. הי בני,
      אם נרשמת לקמע וכו' הם מייצגים אותך בפי"ל/פדרציה תמורת אחוזים מתמלוגי המאסטר שלך.
      לכן אין צורך בכפילות.
      עידו

  3. היי עידו,
    לא הבנתי משהו בנוגע לפדרציה,
    הם אוספים תמלוגים עבור המאסטר רק לאנשים הרשומים אצלם,
    אבל אם אני רשומ לmobile 1 או nmc הם לא אוספים תמלוגים למאסטר? רק הפדרציה עושה זו?
    ומה בעצם אוספות החברות כמו mobile 1 או unicell?

    1. הי אריאל,
      כדי להרשם לפדרציה יש לשלם סכום גבוה, זה בדר"כ מיועד לחברות.
      אתה יכול להרשם לפי"ל שזה גוף מקביל לפי מה שכתבתי.
      או להרשם לחברות שציינת והם אוספים עבורך את התמלוגים (הם חברים בפדרציה) תמורת אחוזים בדר"כ.

  4. חייבת לשאול, מותר ל"העתיק" שם של שיר מוכר? איך אני יודעת שזה לא פוגע בזכויות יוצרים?

    1. הי רעות,
      לפי מה שידוע לי, על שמות של שירים אין זכויות יוצרים.
      עוד לא שמעתי על תביעה בנושא. אני לא חושב שאפשר להגן על משהו כל כך מצומצם, זה בעצם רק רעיון ולא המימוש שלו.
      אבל אני לא עו"ד, ואם זה מטריד אותך אז תפני למישהו שזה המקצוע שלו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט